Recension: Busskungen. Av Kristin Lundell

busskungen-svensken-som-grundade-greyhoundDen 7 maj 1914 såddes fröet till ett av USA:s mest kända företag. Då skjutsar Eric Wickman för första gången gruvarbetare mot betalning, från den lilla staden Hibbing i Minnesota till gruvan tre kilometer bort.

Bilen som då användes ersattes så småningom av en buss. Som senare blev flera bussar, till slut tusentals bussar som körde över hela landet. Företaget Greyhound blev en tillväxtsuccé. Grundaren Eric Wickman hette egentligen Mattis Jerk och var en bondpojke från Våmhus i Dalarna. I unga år tog han sig över till USA där han till en början slet hårt som skogsarbetare i Arizona.

Eric Wickman personifierade den amerikanska drömmen om att vem som helst kan lyckas, om man bara är villig att arbeta hårt. Wickman var också begåvad med både affärssinne och uthållighet, något som behövdes när han åkte runt i USA och köpte på sig busslinjer som blev en del av Greyhounds landsomfattande nät.

Journalisten Kristin Lundell har en fascinerande historia att berätta när hon nu ger ut en biografi om Eric Wickman som idag förmodligen är okänd för de flesta svenskar. Av efterlevande släktingar har hon fått tillgång till brev som ”Busskungen” skickade hem till familjen i Sverige, efter hand skrivna på svengelska och till slut på engelska. Wickman besökte hemlandet flera gånger och var hela livet engagerad i hembygden. När kyrktornet i Våmhus behövde byggas om öppnade han sin tjocka plånbok.

Kristin Lundells bok är både en personbiografi och en berättelse om ett företags uppgång och nästan fall. För Greyhound är inte längre vad det varit, mängder med lokala busslinjer har lagts ned.

Dessutom har Kristin Lundell själv rest i Wickmans spår med Greyhoundbussarna vilket hon skriver om i kapitel som växlas med biografiavsnitten. Man kan förstås tycka att boken därmed blir lite spretig men jag tycker fördelarna överväger. Resedagboken med små porträtt av udda medresenärer och stränga chaufförer ger färg, och en hel del humor, åt berättelsen.

För egen del väcks minnen av hur jag i unga år tillbringade några dagar och nätter på Greyhoundbussar i den amerikanska södern: de fantastiska vyerna när bussen tog sig över Appalacherna, den ruffliga bussterminalen i Atlanta där en hälare undrade om jag var ”interested in computers?”, en promenad runt ett ödsligt Dallas centrum dit bussen anlänt en söndagsmorgon.

Greyhoundbussarna är det billigare alternativet för den som inte har råd att ta flyget eller tåget och har besjungits i många blues, rock- och countrylåtar. Särskilt bekvämt sätt att resa är det inte men, som Kristin Lundell skriver sin ambitiösa och intressanta bok, om man tar till sig den romantiserande myten om Greyhoundbussarna blir det lite roligare.

SB

Busskungen

Författare: Kristin Lundell