Recension: Östen med rösten. Av Christer Borg.

osten-med-rosten-sangare-musikant-och-underhallareÖsten Warnerbring är väl rätt bortglömd idag men för inte så många decennier sedan räknades han allmänt som en av landets hetaste showartister. Han var en riktig entertainer som kunde ta en publik och så kunde han ju både sjunga och vara rolig. Förutom att han var en vass klarinettist, begåvad låtkompositör och snitsig textförfattare.

Kvällspostens mångårige nöjesjournalist Christer Borg, som följde Warnerbrings karriär på nära håll och som recenserade många av hans shower, har nu släppt en ambitiös bok som lyfter fram Östen med röstens mångsidiga begåvning.

Karriären började på jazzscenerna i hemstaden Malmö. Den unge Östen Warnerbring var musikern som då och då också sjöng men efter hand blev han snarare sångaren som ibland också spelade. När han blivit med familj flyttade han till Skanör och lanserades därefter, med en lätt överdrift, som ”Skanörs Sammy Davis”.

Då det publika genombrottet kom i mitten av 1960-talet var Östen Warnerbring redan en garvad artist med massor med konserter i bagaget. När han väl vågade sig upp till Stockholm för att satsa på allvar gick det fort. Hamburger Börs blev hans andra hem och han showade ihop med artister som Cornelis Wreeswijk och Tommy Körberg. Genomslaget blev stort och Warnerbring fick nästan idel beröm av recensenterna, vilket Christer Borg redogör för rikligt. Möjligen tyckte en del att den gänglige skåningen kunde hålla igen en smula med sina flaxiga scenmanér. Å andra sidan, med Eva Rydberg och figurerna Curt & Majken kom hans humoristiska utspel verkligen till sin rätt.

Det var på 1960- och 1970-talen som Warnerbring hade sin storhetstid men han fortsatte att showa ändra fram till sin död 2006, trots att han drabbades av både stroke och allvarliga hjärtattacker.

Christer Borg går grundligt till väga när han ingående betar av krogshower och de många skivorna. Särskilt nära människan Östen Warnerbring kommer vi kanske inte, men det är underhållande läsning om en svunnen nöjesepok.  Christer Borg har uppenbart lagt ned ett stort jobb på sin research – genom intervjuer och läsning av mängder med tidningsklipp – och skriver dessutom lätt och ledigt. Ett extra plus för Jörgen Bergkvists läckra formgivning av boken.

SB

Östen med röstensångare, musikant och underhållare

Författare: Christer Borg